Regeneracja między treningami

Regeneracja między treningami w sporcie jest równie ważna, co same treningi i dieta, dlatego musimy zadbać o odpowiedni odpoczynek naszego organizmu, jeśli chcemy osiągnąć wymarzoną sylwetkę i poprawić swoją aktywność fizyczną. Większość przeciętnych Januszy uważa, że trenując ‘podwójnie’ i nie dając sobie odpocząć po ciężkich treningach przyrost ich masy mięśniowej będzie znacznie lepszy niż po zalecanej dla nich ilości/długości treningów, a to nie tędy droga. Niestety myśląc w taki sposób możemy doprowadzić organizm do przetrenowania, kontuzji oraz zniechęcić się, ponieważ efekty nie będą widoczne. Regeneracja to czas, w którym zachodzą w naszym ciele procesy odbudowujące i rozbudowujące włókna mięśniowe, które podczas treningu były ‘niszczone’ i na odbudowę potrzebują czasu i odpowiednich warunków.

Podstawowe warunki jakie powinniśmy spełnić aby regeneracja była skuteczna:

Stretching

Po treningu zaleca się delikatnie porozciągać. Ćwiczenia rozciągające korzystnie wpływają na proces regeneracji, rozluźniają mięśnie przez co zmniejsza się obolałość potreningowa, niechciane skurcze oraz zmniejszają ryzyko kontuzji.

Odżywianie

Należy pamiętać o odpowiednim odżywianiu się, aby stworzyć mięśniom warunki do odbudowy ‘zniszczonych’ tkanek. Bardzo ważne jest to żeby posiłek potreningowy został zjedzony do godziny po skończeniu wysiłku i był bogaty w węglowodany oraz białka. Białka są niezbędne do budowy i regeneracji ćwiczonych partii mięśniowych, natomiast węgle do odzyskania zużytej energii.

Dodatkowo nie zapominajmy o nawodnieniu!

Czas trwania odpoczynku pomiędzy danymi partiami mięśni

Ważne jest, aby zachować odpowiednie odstępy czasu między kolejnymi treningami na tą samą partię mięśni. Pomiędzy jednym, a drugim treningiem tej samej części ciała musi dość do jej całkowitej regeneracji. W przeciwnym razie efekty pracy nad sylwetką będą znikome lub całkowicie niezauważalne, a także zwiększamy w ten sposób ryzyko kontuzji.

Regeneracja a sen

Jednym z najważniejszych warunków wypoczynku i regeneracji organizmu jest sen. Podczas snu wydzielane są hormony wzrostu, które mają wielki wpływ na prawidłowy przebieg regeneracji oraz na przyrost masy mięśniowej. Dodatkowo zapewniając sobie odpowiednią dawkę snu (powinna się wahać od 7 do 9 godzin) poprawi nam się samopoczucie i dzień od razu stanie się lepszy 🙂

Sauna, basen lub kąpiel

Dodatkowo jeśli masz więcej czasu, warto skorzystać z sauny. Podczas pobytu w saunie naczynia krwionośne rozszerzają się co poprawia wydolność jeśli regularnie z niej korzystamy. Dobrą opcją jest także pójście na basen lub 20-30minutowa kąpiel w wannie dla zrelaksowania się.

10914381_1400567483574040_1278342994_n

Biorąc pod uwagę wymienione czynniki wpływające na regenerację, możesz być pewny, że  treningi w które wkładasz dużo ciężkiej pracy i wysiłku przyniosą oczekiwane efekty.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *