Zdrowe zamienniki białego cukru – sprawdź, czego warto używać

Nadmiar cukru w ludzkim organizmie potrafi bardzo mocno mu zaszkodzić. Oprócz oczywistych konsekwencji, takich jak nadwaga czy otyłość, niesie to za sobą szereg innych następstw. Zbyt duża ilość cukru w diecie jest bowiem jednym z czynników wywołujących liczne choroby, takich jak na przykład nadciśnienie. Dowiedziono ponadto, że rafinowany cukier stanowi idealną pożywkę dla komórek nowotworowych. Jednak istnieją zdrowe jego zamienniki, dzięki którym nie trzeba żegnać się ze słodkim smakiem. W dzisiejszym wpisie przedstawimy kilka propozycji zdrowych zamienników cukru. 

ksylitol cukier brzozowy

Płynne złoto – miód

Miód mimo iż ma podobną kaloryczność do białego cukru, zawiera wiele składników o działaniu prozdrowotnym. W jego skład wchodzą niewielkie ilości substancji mineralnych, białka, witaminy z grupy B, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, garbniki, kwasy organiczne oraz enzymy. Dzięki tym składnikom miód stanowi doskonałą bazę jeśli chodzi o domowe sposoby na ból gardła czy łagodzenie kataru siennego. Dodatkowo ma działanie bakteriobójcze oraz grzybobójcze, poprawia funkcjonowanie układu trawiennego i zwiększa wydolność mięśnia sercowego. Należy jedynie pamiętać o tym, że miód traci swoje prozdrowotne właściwości w temperaturze powyżej 40°C.

Cukier z kory brzozy

Czyli tak zwany ksylitol zawiera o 40% mniej kalorii niż biały cukier. Nie powoduje także gwałtownych wyrzutów insuliny ze względu na niższy indeks glikemiczny. Jest to więc idealny zamiennik dla cukrzyków. Ksylitol wspomaga przyswajanie wapnia i magnezu – zapobiega osteoporozie i polepsza mineralizację kości, poprawia odporność dzięki właściwościom bakteriobójczym oraz pozytywnie wpływa na mikroflorę jelitową. Doskonale nadaje się do gotowania, pieczenia, a nawet mrożenia, nie tracąc smaku i dobroczynnego działania w szerokim zakresie temperatur. Ksylitol posiada jedną wadę. U niektórych osób może powodować żołądkowe rewolucje. Najlepiej więc na początek spróbować niewielkie jego ilości.

Brat ksylitolu

Erytrytol podobnie jak ksylitol ma niski indeks glikemiczny i praktycznie takie same właściwości. Można go spożywać bez obaw o przybranie na wadze. Ten naturalny słodzik powszechnie spotykany jest w owocach, grzybach, warzywach i nasionach roślin. Ponadto jest bardzo szybko trawiony przez organizm, nie powoduje próchnicy i w przeciwieństwie do ksylitolu spożycie go w dużej ilości nie powoduje efektu przeczyszczającego.

Roślina z Ameryki Południowej – stewia

Za słodki smak rośliny odpowiadają glikozydy stewiolowe zawarte w liściach i łodygach. Stewia jest słodsza od cukru, jednak ma delikatnie gorzkawy posmak, który nie każdemu odpowiada. Do słodzenia wykorzystuje się liście świeże, suszone bądź sproszkowane. Na rynku dostępne są również tabletki oraz płyny ze stewii. Proszki i ekstrakty o barwie brązowej lub zielonej są najbardziej polecane ze względu na fakt, iż są one mniej przetworzone i niepozbawione substancji odżywczych, tak jak to jest w przypadku tych w kolorze białym lub przezroczystym.

Kanadyjski przysmak

Syrop klonowy pozyskiwany jest z soku z pni klonów poprzez odparowanie wody. Oprócz cukru zawiera wapń, magnez, fosfor i mangan, potas, a także witaminy z grupy B i polifenole o właściwościach przeciwnowotworowych i antyoksydacyjnych. Nie jest jednak wskazany dla diabetyków i osób na diecie bezcukrowej ze względu na zawartość dużych ilości sacharozy. Stosuje się go do słodzenia wypieków, jako słodzik do drinków i koktajli, polewę do gofrów, naleśników czy tostów francuskich, a nawet jako składnik marynat do mięs.

Zachęcamy do spróbowania zdrowych zamienników cukru. Taka zmiana z pewnością przyczyni się do poprawy stanu zdrowia oraz pomoże zachować smukłą sylwetkę.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.