Żeń-szeń – właściwości korzenia życia

Jesienne dni zaczynają być coraz chłodniejsze. Nic więc dziwnego, że sięgamy po coraz to nowsze sposoby wzmacniające odporność organizmu. Dlatego też postanowiłam zrobić przegląd najlepiej działających, naturalnych źródeł siły i witalności! Na pierwszy ogień idzie: żeń-szeń! 

żeń-szeń

Żeń-szeń

O pozytywnym wpływie żeń-szenia na nasz organizm moglibyśmy dyskutować godzinami. Zwany „korzeniem życia” odkrywa coraz to nowe zastosowania: uspokaja nerwy i emocje, pobudza do działania, a przede wszystkim – wzmacnia pozytywne myślenie. Ja ograniczyłam się do wypisania kilku jego zalet, które według mnie mają największe znaczenie. Na co więc działa żeń-szeń?

Cukrzyca – Wiele badań wskazuje na działanie żeń-szenia obniżające poziom cukru we krwi. Z tego powodu jest często wykorzystywany w leczeniu cukrzycy. Stosowany jest także do jej zapobiegania, a ponadto do leczenia nerwicy, anemii oraz dolegliwości gastrycznych.

Dodaje Energii – pobudzające właściwości sprawiają, że korzeń życia staje się skutecznym zamiennikiem kofeiny. Pobudza, usuwa zmęczenie, znużenie. Dzięki niemu aktywnie spędzisz cały dzień, załatwiając te sprawy, które do tej pory zaniedbałaś.żeń-szeń, ginseng

Wzmacnia system nerwowy – chroniąc komórki nerwowe żeń-szeń działa uspokajająco na nasz organizm. Dzięki temu podnosi odporność na stres. Działa jak przekaźnik między neuronami. Prowadzi to do znacznego wzmocnienia koncentracji i pamięci.

Zwiększa odporność – ma wpływ immunostymulujący, co znaczy że wzmacnia układ odpornościowy organizmu. Jest zatem idealny do zażywania w okresie wzmożonych chorób typu grypa, katar.

Rekomendowany dla sportowców – przyspiesza regenerację po wysiłku fizycznym, np. treningu na siłowni. Żeń-szeń pomaga w gojeniu się ran, co jest dość częste w sporcie. Podnosi także wydolność fizyczną. Wprawia nas w lepszy humor, stymulując wydolność psychiczną.

Obniża cholesterol – posiada pozytywny wpływ na układ krążenia poprzez obniżanie „złego” cholesterolu. Obniża ciśnienie krwi i zapobiega zaburzeniom rytmu serca.

Żeń-szeń odpowiedzialny jest także za poprawienie przemiany materii, regulację ciśnienia krwi, wzmocnienia serca oraz podwyższenia libido. Zapobiega wypadaniu włosów, wzmacnia je i poprawia wygląd skóry. Bogaty jest w następujące witaminy:

  • wapń
  • witaminy A, B1, B2 ,C i E
  • miedź
  • żelazo
  • magnez
  • cynk
  • fosfor
  • i wiele innych

Czy żeń szeń można przedawkować? 

Tak. Dzienna dawka nie powinna przekraczać ok. 200g (czyli 4 x tabletka po 0,5g). Po trzech miesiącach stosowania powinniśmy zrobić sobie przerwę, min. około miesiąca. W przeciwnym razie mogą wystąpić bóle głowy, mdłości, zmęczenie. Ponadto przy tzw. zespole żeń-szeniowym występują dodatkowe objawy, jak: kłopoty ze snem, nerwowość, biegunka, wysypka, nadciśnienie.

Jak zażywać ? 

Najlepszym sposobem spożywania korzenia żeń-szenia jest jego żucie lub połykanie tabletek. Na opakowaniu herbata żeń-szeniowazawsze dostaniemy informację dotyczącą dawkowania.
Ja znaleałam także przepis na herbatę żeń-szeniową. Aby ją uzyskać, należy rozdrobnić korzeń (pół łyżki), a następnie zalać wrzątkiem. Parzyć przez 15 minut. Jedną dawkę można zaparzyć parę razy. Dla ulubieńców słodzonych napojów – nieziemski smak otrzymacie także dodając łyżeczkę miodu.
Dla tych, którzy nie chcą pić – przepis na maseczkę: 1,2 g żeń-szenia zgnieść w celu uzyskania proszku. Zalać małą ilością wrzątku. Nałożyć zaparzoną maseczkę na twarz, dekolt i szyję. Trzymać przez około 20-30 minut. Tego typu maseczka zapewni efekt odmładzający – w końcu nie bez powodu żeń-szeń nazywany jest „eliksirem młodości”. 🙂

 

Sprawdź także inny przepis na wypadające włosy! -> Jak pić siemię lniane?

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *